Mail aan Amsterdamsch Koffijhuis

Geachte heer, mevrouw,

Vorige week vrijdag (12/6) bracht ik een bezoek aan uw etablissement.
Oerol was net begonnen en het was reeds behoorlijk druk op het eiland.
In uw café was het nog rustig om 17.30u en we gingen
naar binnen voor een drankje en iets te eten.

We namen plaats aan een van de grote tafels en werden bediend. Dat
ging allemaal vrij voorspoedig. Allengs werd het echter drukker in uw
zaak en naarmate het drukker werd, leek een van uw medewerkers (het
zou de uitbater zelf kunnen zijn) een beetje gestresst te raken. Hij
deed gejaagd en schreeuwde meer dan dat hij praatte. Wij namen daar
weinig aanstoot aan maar het viel ons wel op.

Echter, het werd nog steeds drukker en de medewerker probeerde niemand
teleur te stellen die nog wilde gaan zitten. Prima. Maar op een zeker
moment kregen wij van hem min of meer het commando om aan een klein
tafeltje bij de toiletten te gaan zitten, waar al een meneer zat. De
medewerker deed wel of hij het vroeg, maar aan zijn toon en
gezichtsuitdrukking bleek duidelijk dat het een bevel was. Nieuwe
klanten moesten aan onze tafel zitten.

Verbouwereerd stonden we op, maar toen ik doorhad wat er gaande was
(namelijk dat we in de hoek werden gezet als een ding dat zijn geld al
opgebracht had), wilde ik geen moment meer in uw etablissement
blijven.

Bij het afrekenen met dezelfde medewerker, zei ik: “Dit kun je echt
niet maken hoor”. Hij antwoordde daarop: “O ja hoor, dat kan ik wel
maken”. De medewerker presteerde het dus om mij (vrij vertaald) de
boodschap te geven: “O ja hoor, ik vind het heel normaal dat ik u als
een ding in de hoek smijt als ik mijn geld aan u verdiend heb.”

Stomverbaasd en witheet van woede liep ik het pand uit, vastbesloten
nooit meer een voet binnen te zetten. Dat besluit heb ik tot op heden
niet herzien. Met deze mail wil ik u dan ook alleen melden dat dit
soort dingen gebeuren in uw zaak. En wat mij betreft is daar geen
excuus voor, zelfs niet de Oerol-drukte.

Gelukkig bedierf deze gebeurtenis geenszins mijn fijne weekend op
Terschelling. Ik kom dan ook zeker nog terug naar Skylge, en zal dan
mijn drank en spijzen nuttigen bij de vele etablissementen die
klantvriendelijkheid wel hoog in het vaandel hebben.

Met vriendelijke groet,
Jan Michielsen


Geplaatst

in

door

Tags: